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D3 seminar: Rémy Grünblatt and Mourad Dridi

8 March 2021 @ 10:00 am - 11:30 am

Next Department 3 seminar will take place on Monday, 8th March at 10am with two presentations.

10h00: De l’évaluation des performances Wi-Fi à la mobilité contrôlée pour les réseaux de drones, par Rémy Grünblatt (INRIA Inria Lille – Nord Europe)

From Wi-Fi performance evaluation to controlled mobility for drone networks

Mobility in telecommunication networks is often seen as a hassle that needs to be dealt with: a mobile wireless device has to adapt is trans-mission parameters in order to remain connected to its counterpart(s),as the channel evolves with the device’s movements. Drones are no exception. In this presentation, I’ll show how controlled mobility can be used to increase the performance of a drone network, with a focus on IEEE 802.11 networks and small multi-rotor drones.
I will first describe how mobility is partially dealt with in 802.11 networks, that is to say using rate adaptation mechanisms, and I’ll present the rate adaptation algorithm used in the Intel Wi-Fi chipsets, also used in the Intel Aero Drone, which I reverse engineered. The study of this rate adaptation algorithm, thanks to its implementation in the network simulator NS-3, allows its comparison against other well-known algorithms, and highlights how big the impact of such algorithms is, for drone networks.
I will then present a controlled mobility solution which leverages the antenna radiation pattern of the drones. This algorithm is evaluated thanks to a customized simulation framework for antenna and drone simulation, based on NS-3. This solution, which works with any rate adaptation algorithm, is distributed, and do not require a global coordination that would be costly. It also does not require a full and complete control of the drone mobility as existing controlled mobility solutions require, which makes this solution compatible with various applications.

10h40: Robustesse des architectures pluri-cœurs et NoCs, par Mourad Dridi (Université Polytechnique Hauts-de-France, INSA, Valenciennes)

Mon projet de recherche va porter principalement sur l’applicabilité de la théorie de l’ordonnancement
temps réel dans la conception et l’implémentation des systèmes embarqués.
Les applications d’aujourd’hui demandent un fonctionnement en temps-réel, pour fournir des résultats
dans des délais bien précis, comme la navigation par GPS, le codage du son dans un téléphone cellulaire, la
commande du gouvernail d’un avion, la vidéo surveillance active, l’ABS d’une voiture, …
Mon objectif est donc de développer des méthodes, techniques et outils pour la conception, la vérification et la réalisation
de systèmes informatiques temps réel. Afin d’atteindre cet objectif, je voudrais exercer des activités de recherche dans les sujets suivants :
  • Les systèmes temps réel multi-critiques et les systèmes temps réel à criticité mixte
  • Le problème du placement dans les architectures pluri-cœurs
  • L’ordonnancement des communications dans les architectures pluri-cœurs (NoCs, SpaceWire …)

Details

Date:
8 March 2021
Time:
10:00 am - 11:30 am
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